Knihy Davida Grossmana v českém překladu
10. listopadu 2016 13:37
Žena prchá před zprávou, Mladá Fronta, 2013
Ora vypráví o lásce ke dvěma mužům, o zlosti a něžnosti, zoufalství a vášni, o synovi Oferovi, který se přihlásí jako dobrovolník do armády přímo do válečného konfliktu v Západním Jordánsku. Ora doufá, že se jí podaří začarovat hrozící nebezpečí tím, že o synově záměru řekne svému kamarádovi Avramovi, někdejšímu účastníkovi Jom-Kippurské války. A také tím, že se stane nedosažitelnou pro špatné zprávy, nedosažitelnou pro děsivé zvěsti. Ale zlé zprávy si adresáta vždycky najdou...
Mít s kým běžet, Mladá Fronta 2010
Mladý Asaf, pracující přes léto na radnici, dostane za úkol zjistit majitele zatoulané feny, a tak se mimoděk vydává po stopách neobvyklého příběhu. Mladičká Tamar, aby zachránila milovaného člověka, se stává pouliční zpěvačkou a dává se zavléci do světa zločinu. Jeruzalémská Eurydika nečeká na osvoboditele, ale s odvahou moderní dívky se jako zachránkyně sama pouští do boje s nepřátelským světem... Román Mít s kým běžet patří k nejúspěšnějším knihám předního izraelského prozaika Davida Grossmana. Zaměřuje se na odcizení mezi rodiči a dětmi, drogovou závislost, zneužívání druhých a vnitřní sílu jedince. Děj románu je zasazen do současného Jeruzaléma a jeho nejbližšího okolí, realistickou, až syrovou scenerii města ovšem prostupuje přízračná atmosféra.
Viz láska, Mlada Fronta, 1996
"Do češtiny přeložený román Viz LÁSKA představuje osobní příběh Momika Neumana, který se jako malý chlapec poprvé nepřímo setkává s fenoménem holocaustu, neboť jeho rodina tímto peklem prošla a odnesla si, viděno dětskýma očima, podivné zvyky a řeči. Momik si narážky na šoa „překládá“ do vlastního jazyka a také se podle toho náležitě chová. Toto trauma jej však neopouští ani v dospělosti a jeho posedlostí se stává polský spisovatel a malíř Bruno Schulz, který byl za války zastřelen příslušníky SS. Současně však navazuje intimní přátelství s dědečkem Anšelem Wassermanem, jenž ho s sebou bere zpět do minulosti do koncentračního tábora a Momik se tak stává svědkem jeho životních osudů. Mnohovrstevnatost, jež je ostatně charakteristická pro veškerou autorovu beletristickou tvorbu, se odráží i v celkové výstavbě díla, které je rozděleno do čtyř částí nesoucích jména hlavních hrdinů či, lépe řečeno, té postavy, jíž se bude hlouběji věnovat. U Grossmanových prací se totiž dá jen velice těžko vysledovat klasické schéma jednoho či dvou hrdinů hlavních, vetší počet hrdinů střední důležitosti a hrstky postav marginálních. Jeho vypravěčské umění spočívá právě v tom, že drtivá většina postav, ač se třeba všem nedostane srovnatelně velikého prostoru, hraje obdobně důležitou roli. Velmi zjednodušeně by se dalo říci, že se čtenář setkává s hrdiny hlavními a těmi naprosto marginálními"
Tíživá doba, diplomatická mise Organizace pro osvobození Palestiny se sídlem v ČSSR, 1988
Pohádky pro Itamara a Rút, Garamond, 2011
Mladý Asaf, pracující přes léto na radnici, dostane za úkol zjistit majitele zatoulané feny, a tak se mimoděk vydává po stopách neobvyklého příběhu. Mladičká Tamar, aby zachránila milovaného člověka, se stává pouliční zpěvačkou a dává se zavléci do světa zločinu. Jeruzalémská Eurydika nečeká na osvoboditele, ale s odvahou moderní dívky se jako zachránkyně sama pouští do boje s nepřátelským světem... Román Mít s kým běžet patří k nejúspěšnějším knihám předního izraelského prozaika Davida Grossmana. Zaměřuje se na odcizení mezi rodiči a dětmi, drogovou závislost, zneužívání druhých a vnitřní sílu jedince. Děj románu je zasazen do současného Jeruzaléma a jeho nejbližšího okolí, realistickou, až syrovou scenerii města ovšem prostupuje přízračná atmosféra.
Vojde kôň do baru, Artforum, 2016 SK
Večerné predstavenie standup komika Dovale G.v malom izraelskom meste v ešte menšom suterénnom bare. Publikum si najprv užíva okúzľujúceho, nevypočítateľného i odpor vzbudzujúceho, no skúseného komika. Postupne sa však jeho patetická šou plná vtipov a smiechu mení na osobnú spoveď, otvorenú ranu, hlboko skrytú v jeho vnútri po celé roky. Komik je na javisku rozpoltený medzi tým, čo dlhuje publiku a čo sebe. Všetko to sa odohráva pred jeho bývalým priateľom z detstva, ktorý sa celý čas snaží pochopiť, prečo bol pozvaný na túto šou.
Vojde kôň do baru je román napísaný strhujúcim štýlom berúcim dych. Obecenstvo by mohlo odísť, komika vypískať či vyhodiť zo scény, keby nebolo natoľko vtiahnuté do príbehu jeho osobného pekla. Nebudete vedieť či sa smiať a či plakať, tak ako diváci v malej sále.
David Grossman znovu potvrdil svoju úžasnú schopnosť vystihnúť ľudské emócie, no tentokrát s až krutou invenciou svojej doteraz hádam najzaujímavejšej postavy.